Thinas blogg

Jag heter Thina och är 30 år ung, och jobbar med lokalvård. :) Jag bor i Linköping med min kära sambo Fredrik. På fritiden umgås jag gärna med vänner eller Fredrik, målar, loomar, läser, promenerar, eller bara sitter vid datorn och slösurfar. :)

Usch.

Publicerad 2011-09-26 15:01:40 i ,


Igår kväll var hemsk. Det började med att jag gav mig ut för att leta efter min katt Snape som varit borta i flera timmar, och han kom inte när jag ropade på honom.

Jag hittade honom långt upp i skogen, där han låg och ylade. Försökte locka på honom, men märkte att han hade svårt att gå, så jag fick bära hem honom. Under hemfärden morrade och fräste han hela tiden, så jag märkte ju att han var skadad på nåt sätt.

När vi kommer hem släppte jag ner honom, och jag såg hur han haltade när han gick, så jag försökte titta på hans  högra bakben, som han haltade på, men han skrek av smärta och rev mig nästan.

Ringde syrran och berättar vad som hänt. Efter det ringde jag Valla djurklinik, men de hade inte jour vid den tidpunkten, så telefonsvararen kopplade mig till Strömsholm där jag fick prata med en veterinärsköterska.
Hon sa att kunde vara en propp i benet och att avlivning var enda alternativet.

Jag blev ju naturligtvis hysterisk och ringde syrran och grät, sen ringde jag mamma, och hon och pappa kom hem till mig. 
Men de trodde inte att det kunde vara en propp, eftersom Snape fortfarande stödde sig på benet, trots att han haltade.

Gav honom smärtstillande, metacam, och det verkade hjälpa, för han hade inte lika ont senare.
Gick och lade mig vid 23, och sov oroligt, var jätterädd att Snape skulle dö under natten, vi visste ju inte säkert om det var en propp...
Gick upp vid 6:30 imorse och ringde jobbet och berättade att jag var tvungen att vara hemma och ta min katt till veterinär.


Kan vissa vara hemma och ha Vård Av Barn kan jag fanimej vara hemma för Vård Av Katt, så det så...
Ringde till Valla igen, och fick en tid 9:15, så jag ringde mamma som skjutsade in mig.
Där undersökte de Snape, och kände på hans ben, och trodde det kunde vara knät, eftersom det knäppte lite i det.
Vi beslöt ändå att röntga honom, så han fick sömnmedel så han skulle vara helt avslappnad tills dess.




Röntgen gick bra, och det visade sig att hans högra höft hade hoppat ur led! Inte undra på att han hade ont då!
Vi pratade om olika alternativ, och kom fram till att det får självläka, för hans höftskål är för grund, därför hade det hoppat ur led så lätt, och det var svårt att flytta tillbaka höften.

Men katter har så bra läkkött, så om han bara ligger någorlunda stilla i 14 dagar så kommer det bildas ny vävnad kring den lösa höftkulan, och bli som ett stöd, och han kommer kunna leva och gå helt normalt, trots att kulan inte ligger i sin rätta position. 

Så vi ringde brorsan och lånade hans stora kattbur, så Snape har lite område att röra sig i. Men han trivs inte i den. Men han måste ligga stilla.
Men jag ska köpa kompostgaller och göra som en liten hage åt honom, med mat-och vattenskål och låda så han kan utföra sina behov.

Tycker så synd om honom, men det är ju för hans eget bästa.
Var och hämtade medicin på apoteket åt honom förut, som han ska få en gång om dagen.

Usch, har ingen lust att åka och jobba imorrn, vill vara hemma hos Snape!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Thina

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela